سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قانون جدید مهریه در سال 1400

 

قانون جدید مهریه

امروز برای انجام هر کاری، قراردادی برای دفاع از حقوق دو طرف نوشته می‌شود که در صورت پیش آمدن مشکل یا نارضایتی، با توجه به قانون، از قرارداد برای دریافت حق خود استفاده کنند. در مسئله ازدواج هم عقدنامه به‌عنوان قراردادی بین دو طرف امضا می‌شود. در آن یک حقی که ارزش مالی داشته باشد برای زن در نظر گرفته می‌شود و به آن مهریه گفته می‌شود. از آنجایی‌که مهریه باید ارزش مالی داشته باشد، پس مواردی مانند خانه، طلا، پول و … می‌توانند به‌عنوان مهریه ذکر شوند. قانون جدید مهریه 1400 هم ابلاغ شده است که در زیر به توضیح آن‌ می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید : وکیل مهریه چه کمکی برای دریافت و پرداخت مهریه می کند؟

نکاتی درباره مهریه

مهریه در دین اسلام از شرایط عقد است. درواقع مهریه مالی است که هنگام عقد به‌عنوان پشتوانه در عقدنامه ذکر می‌شود و با توجه به قانون، زن می‌تواند هرزمانی آن را طلب کند و شوهر موظف به پرداخت آن است. با توجه به افزایش پرونده‌ها درباره درخواست مهریه برای مطالبه آن، قانون جدید مهریه ابلاغ شده است. زن می‌تواند از زمان عقد، مهریه خود را مطالبه کند و هیچ‌یک از این موارد مانند: رابطه نامشروع، عدم تمکین و هر کار دیگری مانع پرداخت مهریه به زن نمی‌شود. البته در این موارد استثنا وجود دارد که زن مستحق گرفتن مهریه نیست. امروزه با توجه به افزایش موارد طلاق و به دنبال آن افزایش درخواست مهریه، قانون‌گذاران برای دریافت مهریه، موارد جدیدی را ابلاغ کرده‌اند.

در قانون جدید مهریه 1400 مواردی ذکر شده که نحوه‌ی پرداخت مهریه را آسان‌تر کرده است. البته با توجه به وضع موجود در جامعه، پرداخت مهریه به هر صورتی برای مردم عادی سخت است. از لحاظ عرف، چگونگی پرداخت مهریه به دو دسته عندالمطالبه و عندالاسطاعه تقسیم می‌شود. در مهریه عندالمطالبه در صورت انعقاد عقد، مرد موظف به پرداخت کامل مهریه است؛ ولی برای عندالاسطاعه، زن باید توانایی مرد را برای پرداخت مهریه ثابت کند، به‌هرحال نوع عندالمطالبه بیشتر رایج است.

قوانین مهریه شامل چه مواردی می شود؟

مهریه مالی است که به‌عنوان شرط عقد ذکر می‌شود و زن مالک آن است. مرد تعهد می‌دهد که مهریه را به زوجه پرداخت کند. برای مهریه چند قانون کلی در نظر گرفته شده است؛ ولی نحوه‌ی پرداخت آن در قانون جدید مهریه هر ساله تغییر می‌کند.

امسال هم مانند گذشته، قانون جدید مهریه 1400 با توجه به وضع معیشت مردم تغییر کرده و بازپرداخت آن طبق روال جدید انجام می‌شود. زوجه می‌تواند از طریق مراجعه به محاکم دادگستری یا از طریق اجرای ثبت نیز به گرفتن مهریه بدون طلاق اقدام کند. نحوه محاسبه ارزش مهریه با توجه به وجه رایج کشور تعیین می‌شود. به‌طورکلی وصول مهریه، راه آسانی نیست و قوانین خاصی را شامل می‌شود که زوج و زوجه موظف به تبعیت از آن قوانین هستند.



ادامه مطلب را در سایت زیر بخوانید : 

https://solhemizan.com/%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d9%85%d9%87%d8%b1%db%8c%d9%87