سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حسابداری تعدیلات سنواتی چگونه است؟

تعدیلات سنواتی چیست؟

منظور از تعدیلات سنواتی همان اقلامی است که در سنوات قبلی و در پایان صورت حساب به صورت سود یا زیان آمده است و در ابتدای دوره‌ی بعد به صورت مانده سود و زیان انباشته به حساب می‌آید. 

تعدیلات سنواتی نسبت به ماهیت اتفاق، می‌تواند بستانکار یا بدهکار باشد. با استفاده از این تعدیلات می‌توان تعادلی بین سود و زیان انباشته ایجاد کرد و از این طریق باعث می‌شود که اقلام مقایسه‌ای در صورت حساب‌های مالی دوباره ارائه شوند. همچنین تعدیلات سنواتی در اثر اصلاح اشتباه یا تغییر در رویه حسابداری نیز به وجود می‌آیند.

در اصل باید گفت که تعدیلات سنواتی شامل روش‌های حسابداری، اشتباهات حسابداری و رویه های حسابداری است.

در ادامه توضیح خواهیم داد که تعدیلات سنواتی به چه علت به وجود آمده است و همچنین به موضوعات “تعدیلات سنواتی در صورت‌های مالی جدید” و “تعدیلات سنواتی در صورت سود و زیان جامع” می‌پردازیم.

بیشتر بدانیم: انواع خدمات حسابداری چیست و یک موسسه حسابداری چه خدماتی ارائه می‌ دهد؟

حسابداری تعدیلات سنواتی چیست و به چه علت به وجود آمده است؟

مثلا فرض کنید که در یک شرکت در سال 97 از یک روش حسابداری استفاده شده و سپس در سال 98 روش دیگری جایگزین آن شده است. چون بین این دو روش و ثبت آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد، به همین دلیل برای جلوگیری از به وجود آمدن خطاهای مالی، باید، ترازنامه‌های قبل و حساب‌های ثبت شده تعدیل شود. به همین دلیل حسابداری تعدیلات سنواتی انجام می‌شود.

همچنین ممکن است حسابداران پس از محاسبه سود و زیان، بستن حساب‌ها و محاسبه مالیات، بفهمند که برخی از هزینه‌ها و درآمدهای دوره‌های قبل فراموش شده و یا این که اشتباهی ثبت شده شده است؛ در این موارد نیز تعدیلات سنواتی انجام می‌شود.

باید گفت که این اصلاحات را با استفاده از حساب سود و زیان انباشته می‌توان انجام داد. بنابراین حساب تعدیلات سنواتی زیرمجموعه حساب سود و زیان انباشته است. سود و زیان انباشته به حسابی گفته می‌شود که در آن سود و زیان سال گذشته و سال جاری در آن ثبت شده است. بنابراین زمانی که اشتباه از سال قبل باشد، می‌توان توسط حساب سود و زیان انباشته آن را اصلاح کرد.

باید توجه داشته باشید زمانی که اصلاحی را انجام می‌دهید، باید برای آن سند داشته باشید. اگر بدون سند اصلاحی را انجام دهید، اداره دارایی، دفاتر شما را رد خواهند کرد.

 

 

بیشتر بدانیم: وظایف مشاور مالی چیست؟

 

 

منبع : https://tarazineh.com/blog/%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D8%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AA%DB%8C/