سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد چه باید کرد؟

ر واقع سوال این است که اگر یکی از وراث راضی به فروش مال موروثی نباشد سایر وراث چه می توانند بکنند؟

عدم حضور یکی از ورثه یا عدم همکاری یکی از وراث در تقسیم ارث همیشه یکی از بزرگترین مشکلات املاک موروثی است. حتما همه ما در اطرافمان مغازه ارثیه یا خانه ارثیه فراوان دیده ایم که به دلیل توافق نداشتن شرکاء بلاتکلیف رها شده است توجه داشته باشید اگر ورثه ای که حاضر به فروش یا همکاری نیست ملک به ارث رسیده را در تصرف دارد، تجربه نشان داده تا زمانی که از آن بهره می برد و سایر ورثه بی بهره یا کم بهره اند به بهانه های مختلف حاضر به فروش نیست. اگر راه های مسالمت آمیز و کدخدا منشی و منطق جوابگو نیست و شما هم تمایل به گرفتن ارثیه خود دارید، توصیه می شود در ابتدا از طریق دادخواست ((خلع ید مشاعی)) دست وراث ذی نفع و متصرف را از ملک موروثی خانه یا مغازه کوتاه کنید. در خلع ید مشاعی که از طریق دادگاه انجام می شود در نهایت دادگاه ورثه متصرف را از ملک خارج می کند. و ملک ارثیه مورد اختلاف را پلمپ می کند. پر واضح است که بعد از آن مذاکره بر سر فروش یا هر تصمیم دیگر با او راحت تر خواهد شد. لااقل تجربه وکلای هوداد متخصص ارث اینگونه است.

راه دوم مراجعه به دادگاه است. گفته شد که فروش خانه ورثه ای یا مغازه ورثه ای دشوار است و هرکدام از وراث نظری دارند بعضی معتقدند ملک ارث پدری را مثلا به مشارکت در ساخت بدهیم و تبدیل به احسن کنیم. بعضی معتقدند که ملک را به بنگاه های املاک اطراف ملک بسپریم تا فروش رود. بعضی عقیده دارند که ارزان فروخته می شود و یا ملک فعلا در رکود است و امثالهم … داستان زیاد است. در تقسیم توسط دادگاه، اگر ملک قابلیت تقسیم بین وراث را نداشته باشد از طریق کارشناس ارزیابی قیمت می شود و سپس در مرحله اجرای حکم با تشریفات مقرر در قانون اجرای احکام مدنی به مزایده گذاشته می شود.

عنایت داشته باشید که اولاً ملک به کمتر از قیمت کارشناسی توسط دادگاه فروخته نمی شود.ثانیاً تجربه نشان داده که کسی برای خرید ملک ورثه ای به اجرای احکام دادگاه مراجعه نمی کند مگر در موارد نادر. ثالثاً در نهایت بایستی یکی از وراث با پرداخت سهم سایر ورثه ملک را تماماً خریداری کند.

 

بیشتر بخوانید : هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

امان از رودربایستی در دعاوی مرتبط با ارث و سود جویی بعضی وراث که بسیار با آن درگیر بوده ایم گویی که بعضی بر منطق مرغ یک پا دارد، هستند. در پرونده ای به طرف مقابل می گفتیم که ملک را به فروش بگذاریم، در ابتدا می گفت که خودم سهم سایر وراث را میخرم صبر کنید، مدتی صبر کردیم در ادامه گفت که الان نقدا نمی توانم بپردازم مقداری از آن را چک مدت دار می دهم به او می گفتیم که دادن چک در فروش املاک اولاً مدت زمان عرفی دارد و ثانیاً باید به قیمت عادله روز باشد و … . بگذریم که هزار جور بهانه تراشی می کرد و در ضمن با تاکید بر این جمله که میخواهم ملک پدری را  که یادگار پدر است حفظ کنم از فروش ملک به دیگری هم طفره می رفت. موکل ما هم که خواهر او بود علی رغم وضعیت نامناسب مالی شدیداً در رودربایستی بود

 

 

ادامه مقاله را در سایت زیر بخوانید :

https://sitevakil.com/%d8%a7%da%af%d8%b1-%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%88%d8%b1%d8%a7%d8%ab-%d8%ad%d8%a7%d8%b6%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%86%d8%a8%d8%a7%d8%b4%d8%af/